Uusi sydän ja uusi henki

Timo Syrjälä
Johtava pastori

Helluntaina kristillisissä seurakunnissa useimmat käytettävät raamatuntekstit käsittelevät Pyhää Henkeä. Hänet on lähetetty mm. uskovien puolustajaksi, auttajaksi ja lohduttajaksi. Pääsiäisenä Jeesuksen ristinkuolema loi perustan syntien anteeksiantamiselle ja uudelle liitolle. Ilman Jeesuksen sovitustyötä Jumala ei voisi sanoa syntiselle ihmiselle Jeremian kirjan sanoin: ”Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään.”

Jumala on pelastussuunnitelmassaan nähnyt hyväksi antaa uskoville Pyhän Hengen heidän sisimpäänsä (Apt.1:4-5, 8). Pyhä Henki tuo uskovien välille yhdyssiteen (Ef.4:3-4), joka tekee heistä kaikista Jumalan perheen jäseniä. Samoin Henki on annettu vakuudeksi pelastuksessamme: ”Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti, sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi – hänen kirkkautensa kiitokseksi” (Ef.1:13-14).

Kristuksen sisäiseen tuntemiseen

Yksi Pyhän Hengen monista tehtävistä on todistaa Kristuksesta ja ohjata hänen tuntemiseensa. Ilman Pyhän Hengen vaikutusta on mahdotonta oppia tuntemaan rakastavaa Jumalaa. Tämän on moni omakohtaisesti kokenut, vaikka lukiessaan Raamattua. Ennen uskoontuloa on Raamattu saattanut olla epämääräinen, luotaantyöntävä ja turha, mutta uskonratkaisun myötä Raamatusta on tullut yksi kallisarvoisimpia aarteita. Ja se ei enää ollutkaan niin vaikeaselkoinen, vaan kerta toisensa jälkeen Jumalan Sana avautuu yhä syvemmin. Se on Pyhän Hengen työtä.

Eräs Pyhän Hengen tehtävä on tehdä Jumalan tahto tiettäväksi uskovalle: ”Minä annan henkeni teidän sisimpäänne ja ohjaan teidät seuraamaan säädöksiäni, ottamaan varteen minun käskyni ja elämään niiden mukaan” (Hes.36:27). Elämässämme jäämme toki monesti kauas Jumalan ihanteesta, mutta siitä huolimatta, kun meillä on tahtotila vaeltaa hänen mielensä mukaan, niin siihen Jumala mielistyy. Pyhä Henki vaikuttaa meissä tätä tahtomista ja tekemistä.

Hengen vuodatuksen kautta rakastava Jumala teki mahdolliseksi seurata häntä, toteuttaa hänen tahtoaan sekä olla Jeesuksen todistajana. Pyhän Hengen merkitys elämässämme on suurempi kuin osaamme kuvitellakaan. Jos olemme rehellisiä itsellemme, joudumme tunnustamaan, ettei vaelluksemme sisältäisi mitään Jumalan silmien edessä kestävää, ellei Pyhä Henki vaikuttaisi sisimmässämme ja auttaisi meitä.

Riippuvaisia Pyhästä Hengestä

Oleellisinta helluntaipäivän sanomassa ei ole se, mitä silloin tapahtui ulkoisesti, vaan Pyhän Hengen lahja, jonka Jumala antoi vastaanotettavaksi sisäisesti.

Pyhän Henki on Hän, mitä me tarvitsemme – Hänen läsnäolonsa ja täyteytensä elämässämme yhdessä Jumalan Sanan kanssa. Pyhä Henki saa aikaan uskonelämäämme ilmapiirin, joka on kaikkea muuta kuin ikävä ja tavanomainen. Yläsalissa olleiden opetuslasten kohdalla tuulta, tulta ja kielilläpuhumista tärkeämpää oli se, että taivaasta annettiin heidän elämäänsä jotain yliluonnollista, joka valloitti joukon miehiä ja naisia muuttaen heidät sisältä peruuttamattomasti.

”Tahdon nähdä voiman sen joka muuttaa ihmisen, veren voiman valtavan, murtuu kahleet maailman.
Herra tässä polvistun, en voi muuta, antaudun. Niihin käsiin tässä jään, jossa arven jäljet nään.
Anna sade, Jumala, sydän kaipaa, odottaa. Anna kaste Golgatan, virvoittamaan kuiva maa.”

(”Anna sade, Jumala”, Hilja Aaltonen)