Sallikaa lasten tulla minun tyköni

Näitä Jeesuksen sanoja olemme tällä viikolla opiskelleet ja eläneet todeksi. Vamoksella tämä viikko on ollut lapsi- ja perhetyön viikko, joka huipentuu viikonloppuna pidettyyn perheiden yhteiseen päivään.

Hallapurot
lähetit

Raamattu kuvaa Taivaan valtakunnan olevan lasten kaltaisten. Mitä lastenkaltaisuus voisi tässä tarkoittaa? Montaa asiaa, joista ajattelin mainita tässä pienen osan. Väriä, iloa, hyppyjä ilosta, leikkiä ystävän kanssa? Lapsen aitoutta ja kykyä heittäytyä tilanteisiin? Surua, murheita, sairautta? Lapsen kykyä luottaa täydellisesti vaikeassa tilanteessa vanhempiinsa ja Jumalaan? Lapsen aitoa iloa kauniista perhosesta tai hiljalleen leijailevasta lumesta. Lapsen uskoa yksinkertaisesti Jumalaan luottamisesta.

Tällä viikolla juhlittava lasten oikeuksien päivä tuo esiin ajatuksen myös perheiden päivässä. Jokaisella lapsella on oikeus kuulla ilosanoma Jeesuksesta. Jokaisella lapsella on oikeus tutustua Jeesukseen. Lapsella on oikeus kuulla Raamatun opetusta. Lapsella on oikeus tutustua omaan seurakuntaansa, ja ylistää Jumalan suuruutta muiden kanssa. Lapsella on oikeus uskovien yhteyteen myös yhdessä toisten lasten kanssa.

Valitettavasti joudun kysymään vaikean kysymyksen itseltäni. Tuenko omalla käytökselläni lasten oikeutta tutustua Kristukseen? Entä me seurakuntana, tuemmeko me lasten oikeutta tulla Jeesuksen tykö?

Perheiden tilaisuudessa raikuu laulu, Hän on Rauhanruhtinas. Jeesus Kristus on Rauhanruhtinas, jonka syntymää saamme pian juhlistaa. Tämä Rauhanruhtinas syntyi jokaisen ihmisen puolesta. Rauhanruhtinas syntyi myös jokaisen ylivilkkaan lapsen puolesta, joka ei malta istua kirkon penkissä hetkeäkään hiljaa. Rauhanruhtinas syntyi jokaisen teini-ikäisen puolesta, joka istuu huppu päässä liian rennossa asennossa seurakunnan penkissä. Jeesus sanoo: sallikaa lasten tulla minun tyköni. Sallitaan mekin, aina.

Hallapurot