Pääsisäisen sanoma on kaikille

Jeesus sanoi heille: ”Tätä tarkoittivat minun sanani, jotka puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne. Kaiken sen pitää käydä toteen, mitä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa, profeetoissa ja psalmeissa.” Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään Kirjoitukset.

Timo Syrjälä
Johtava pastori

Ja hän sanoi heille: ”Näin on kirjoitettu. Kristuksen tuli kärsiä ja kolmantena päivänä nousta kuolleista, ja parannusta syntien anteeksiantamiseksi on saarnattava hänen nimessään kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista. Te olette tämän todistajat. Ja minä lähetän teille sen, minkä minun Isäni on luvannut. Mutta pysykää te tässä kaupungissa, kunnes teidät puetaan voimalla korkeudesta.” (Luuk.24:44-49)

Opetuslapset olivat saaneet Jeesukselta opetusta koskettaen hänen tulevaa kärsimystään ja ylösnousemustaan. Kärsimysviikolla he olivat nähneet, miten ennustukset Messiaasta kävivät Jeesuksessa toteen mitä ihmeellisimmällä ja sydämiä riipaisevalla tavalla. Uskon opetuslasten tunteneen aikalaistensa tavoin Jesajan ennustuksen kärsivästä Messiaasta ja mitä todennäköisimmin he osasivat yhdistää sen siihen, mitä olivat todistaneet. Mutta sekään ei riittänyt siihen, miten Jeesus halusi heidän ”ymmärtävän kirjoitukset”. Opetuslasten mielet olivat edelleen jollain tavalla suljetut? Uskon, että kyse oli noiden tapahtumien merkityksen henkilökohtaisesta omistamisesta. Tietoisuus tapahtumien kulusta tai edes profeettojen ennustusten täyttymisestä ei riittänyt. Vasta sen jälkeen, kun opetuslapset todellakin uskoivat ja omistivat kohdallensa, mitä Golgatalla oli tapahtunut, he olivat valmiit siirtymään elämänsä seuraavaan vaiheeseen. He vastaanottivat sisäisesti sen, mitä Jeesuksen kärsimys ja ylösnousemus merkitsi heidän ja ihmiskunnan kannalta.
Henkilökohtainen sisäistäminen

Kun opetuslapset sisäistivät Jeesuksen sovitustyön, he ymmärsivät, että tämä evankeliumin sanoma oli todellakin liian arvokas pitää vain omana tietona. Helluntaina vastaanotettu Pyhän Hengen täyteys vahvisti heitä ja antoi voiman kertoa evankeliumi Jeesuksesta aikalaisillensa. Se, mitä he olivat saaneet vastaanottaa, oli jotain niin mahtavaa, että se tuli saattaa kaikkien ihmisten tietoon.

Apostolien tekojen alkulehdillä saamme nähdä kuinka Jumalan suunnitelma alkoi toteutua Pyhän Hengen täyteyden kokeneiden opetuslasten ja alkuseurakunnan kautta (Apt.2:41-47). Sanoma Jeesuksesta levisi ensin Jerusalemissa, mutta pian koko tunnetun Rooman valtakunnan alueella. Työ, minkä Jumala on asettanut, ei epäonnistu. Ennustus, että ”Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista” liittyi saumattomasti parannuksen saarnaan, jota kerrottiin ja jonka kautta kuulija sai vastaanottaa syntien anteeksiantamuksen sekä yhteyden Jumalaan.

Opetuslapsilta seurakunnalle

Apostolien jälkeen vastuu evankeliumin julistamisesta on siirtynyt seurakunnalle. Seurakunta toteuttaa tänäänkin Jumalan pelastussuunnitelman jälkimmäistä osaa. Sen ponnistelut evankeliumin viemiseksi ”kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista” tulee toteutumaan. Se ei ole jotain avutonta yrittämistä, vaan osa Jumalan suunnitelmaa, joka ei tule raukeamaan tyhjiin! Tämä pääsiäisen ilosanoma on annettu meille kaikille vietäväksi elämämme kautta eteenpäin. ”Siinä on rakkaus – ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi (1.Joh.4:10).