Maalipurkin sävyt

Tiesittekö muuten, että minun ensimmäinen ammattini oli maalari, nykyisen termin mukaan pintakäsittelijä. Joten maalin kanssa touhuaminen on tuttua. Kuulin hyvän tarinan maalipurkista ja sävytyksestä.

Reijo Ruotsalainen
Evankelista

Kun menet rautakauppaan ja valitset maalipurkin, niin saadaksesi siitä sopivan väristä, tarvitaan toista väriä siihen sekaan. Perusväri on valkoisen puhdas. Niinpä ei tarvita kuin pieni pisara jotain muuta väriä, niin valkoisen väri muuttuu. Mitä tummempi sävytys, sen mustempaa maalista tulee. Sävytetystä maalista ei saada enää millään valkoista, se on ja pysyy värillisenä.

Tämä kertoo meille hengellisen vertauksen synnin vaikutuksesta elämässämme. Olemme Jumalalle otollisia ja puhtaita syntymästämme, mutta niin vain meille kaikille käy, että sitä tummaa sävyä – syntiä – tulee elämämme aikana ja sävy synkkenee. Raamattu sanoo, että kaikki me olemme syntiä tehneet ja vailla Jumalan kirkkautta – puhtautta! Onneksi tilanteemme ei ole niin paha, kuin aluksi kuvasin. Jumalan tykönä valkoista riittää! Jeesuksessa meidät on luotu uudesti. Hänen Verensä on sellaista, että se pesee syntimme putipuhtaaksi.

Raamattu todistaa: ”Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi.”

Sen vuoksi meidän ei kannata katsoa sitä synkkää sävytettyä elämäämme, vaan Jeesusta, joka on elämämme lähde iankaikkiseen ja lopulliseen kirkkauteen. Jos toteat, että elämässäsi on synkkiä sävyjä, anna Jeesuksen puhdistaa sydämesi. Parannus on meille uskovillekin elämäksi.

Mikään ei ole niin parasta, kuin se, että saa vaeltaa puhtaana Jumalan edessä ja kanssa, ei omien tekojemme kautta, vaan Jumalan armosta.

Raamattu muistuttaa; ”Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.”

Siunattua syksyä Reijo Ruotsalainen