Kylvötöitä

Vietin lapsuuteni ja nuoruuteni maatilalla. Olen nuoresta saakka osallistunut tilan töihin, osaamiseni ja ikätasoni mukaan. Muistan, kuinka kevät erityisesti oli kiireistä, mutta myös mukavaa aikaa.

Jarkko
Jäsen

Muokattiin maata, lannoitettiin nurmia ja kylvettiin viljaa. Päivät venyivät usein pitkiksi, mutta kun kaura tai ohra oli kylvetty, oli mukava ilta-auringossa katsoa valmista peltomaata, joka odotti alkukesän sateita ja auringon lämpöä antaakseen syksyllä satoa. Edelleen nykyisinkin, vaikka pellot ovat vaihtuneet pieneen kasvimaahan, nautin keväällä istuttamisesta ja kasvun seuraamisesta.

Seurakunnan elämässä yksi merkittävimpiä ja ehkä pitkällä aikavälillä myös eniten satoa tuottava kylvön muoto ovat lasten kesäleirit. On ollut ilo huomata, kuinka ihan perinteisin tavoin toteutettu lasten hengellinen leiri täytyy kesä toisensa jälkeen. Vieläpä yleensä ennätysnopeasti. Olemme varmasti seurakuntalaisina kaikki yhtä mieltä siitä, että lapsen sydämeen kylvetty Jumalan Sana on merkityksellinen ja tärkeä, usein koko elämää suojeleva asia. Eikä vain lapsen itsensä, vaan usein koko hänen perheensä kohdalla.

Leirien kohdalla toteutuu myös se Raamatun kohta, jossa todetaan, että satoa on paljon, mutta sadonkorjaajia vähän. (Matt. 8:37-38). Iso lastenleiri tarvitsee myös ison porukan vastuullisia ohjaajia ja aikuisia. Sama Raamatun kohta kehottaa myös rukoilemaan sadonkorjaajia. Rukoile siis, että leireille löytyy oikeat ihmiset oikeille pakoille. Ja jos koet rukoillessasi, että voisit itsekin tehdä jotain leirin hyväksi, niin ilmoittaudu rohkeasti mukaan.

Jarkko