Karu, kaunis Melilla

Teimme marraskuun lopussa Vamoksen osallistujien kanssa aktiomatkan Melillaan, Espanjalaiseen kaupunkiin Marokossa.

Hallapurot
Lähetit

Meidän perheestämme mukana olivat Marjo ja Jeremias. Melilla on tuttu paikka seurakuntamme edellisten lähettiemme kertomana, meille jokaiselle aktioon osallistujalle se oli täysin uusi kokemus. Meidän aktiotiimimme nuorin osallistuja oli alle vuoden vanha, vanhimman täyttäessä pian 70 vuotta.

Ajoimme 200 km kentälle ja lensimme Almeríasta Melillaan. Lentokoneesta ihmettelimme aitoja, jotka Melillan ja Marokon välillä ovat kovin näkyvässä osassa. Melilla on kaunis kaupunki, jolla on myös erittäin karut kasvot. Suurin osa väestöstä on marokkolaisia, espanjalaisten pitäessä valtaa, mutta työskennellen lähinnä hallintoon liittyvissä tehtävissä. Melilla on kauneutta ja köyhyyttä käsi kädessä.

Menimme paikallisen pastorin avuksi. Työnämme oli erimuotoinen avustustyö. Valmistimme ruuanjakoa varten kasseja, kokosimme vaatepaketteja sekä kadulla asuville että koteihin jaettavaksi. Perjantaina pidimme ensimmäisen ruokajakelun seurakunnalta käsin. Yömyöhään nautimme kiitospäivän aterian paikallisen seurakunnan kanssa. Lauantaina osa tiimistä meni koteihin jakamaan tavaraa ja ruokaa, osa tiimistä jäi siivoamaan seurakunnalle, osa meni kadulla asuvia poikia avustamaan. Viimeisessä tiimissä Jeremias sai olla mukana. Aika puhuttelevaa jakaa vaatetta oman ikäisilleen kadulla asuville pojille. Illalla kävimme nähtävyys- ja rukouskävelyllä. Aallonmurtajalla huomasimme pieniä taskulampun valoja. Valot kuuluvat nuorille, jotka yrittävät päästä satamaan rahtilaivojen kyytiin paremman elämän toivossa. Sunnuntaina pidimme kokouksen ennen paluutamme Espanjan mantereen puolelle.

Osa sydäntä jäi kaupunkiin, ja ihmisten tavoittamisen halu. Herra ilmesty Melillassa!

Hallapurot