Joulun juhla

Joulun ja vuodenvaihteen lähestyessä on tärkeä katsoa hiukan askeleita taaksepäin. On hyvä pohtia mennyttä aikaa ja pyrkiä peilaamaan sitä tulevaisuutta vasten. Mitä vuoden aikana tuli tehtyä, mitä hyvää opimme menneen vuoden aikana, mitä voimme ottaa opiksemme tulevaisuuteen?

Mikko Ojala
Vanhin

Seurakunnan arjessa olemme keskittyneet painopisteisiin, jota kuvastaa hyvin lause; Yhdessä Raamattua oppien. Olemme halunneet kehittyä Raamatun opetuksen, lukemisen ja erilaisten tärkeiden opetusteemojen läpi käymisessä. Seurakunnan arki on ollut usein hyvin hektistä monine toimintoineen ja tapahtumineen. Kaiken keskellä tärkeintä on muistuttaa itseämme, että itse toiminta ei tee meistä seurakuntaa, vaan seurakunnan tekee sen jokainen jäsen. Seurakuntana meidän tehtävämme on ensisijaisesti palvella ja palvoa yhdessä Jeesusta meidän Messiastamme ja siitä seuraa yhdessä tekeminen ja eri toiminnot. Seurakunta ei ole koskaan yksityisyrittäjyyttä, vaan yhdessä elämistä ja Kristuksen kutsun ja tehtävän toteuttamista. Jokaisella sen jäsenellä on tärkeä paikka tässä kokonaisuudessa.

Saakoon tuleva joulun aika motivoida meitä uudelleen Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen palvelemisessa. Jesaja 9:1-6 muistuttaa meille Jeesuksen olemuksen todellisuudesta ja syvyydestä. Hän ei ole vain lapsi, joka makaa seimessä, vaan Hän on lihaksi tullut Jumalan poika, jonka kautta meidän syntimme on annettu anteeksi. Hän, jonka syntymää juhlimme joulun aikana, on samalla meidän Vapahtajamme, jonka hartioilla on koko maailman ja universumin herraus! Häntä me saamme yhdessä palvoa ja palvella ja vieläpä sellaisena kuin olemme!

”Kansa, joka pimeydessä vaeltaa, näkee suuren valkeuden; jotka asuvat kuoleman varjon maassa, niille loistaa valkeus. Sinä lisäät kansan, annat sille suuren ilon; he iloitsevat sinun edessäsi, niinkuin elonaikana iloitaan, niinkuin saaliinjaossa riemuitaan. Sillä heidän kuormansa ikeen, heidän olkainsa vitsan ja heidän käskijänsä sauvan sinä särjet niinkuin Midianin päivänä; ja kaikki taistelun pauhussa tallatut sotakengät ja verellä tahratut vaipat poltetaan ja tulella kulutetaan. Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas. Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallansa; se perustetaan ja vahvistetaan tuomiolla ja vanhurskaudella nyt ja iankaikkisesti. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä.”

Tässä vaiheessa vuotta on aika kiittää jokaista seurakunnan jäsentä yhteisestä vuodesta, tekemisestä ja Jumalan palvelemisesta. Samalla saamme katsoa jo yhdessä eteenpäin ja todeta, että yhdessä me voimme paljon, kun turvaamme kaikessa Jeesukseen; ihmeelliseen neuvonantajaan ja väkevään Jumalaan!

Siunattua joulun aikaa meille kaikille; veljesi Mikko