Muutos

Elämme maailmassa, missä erilaiset muutoksen hyökyaallot ovat muuttaneet toimintaympäristöämme nopeilla sykleillä. Seurakunnissa olemme reagoineet ympäröivän yhteiskunnan muutokseen jokseenkin jälkijunassa. Silti tiedämme, että se sanoma, jota Kristuksesta julistamme ei kalpene eikä muutu toimimattomaksi rajuimpienkaan muutosten keskellä.

Mikko Ojala
Vanhin

Muutoksen keskellä on jokaisen kristityn ja seurakunnan tärkeä tunnistaa ne asiat, jotka ovat muuttumattomia ja vastaavasti joissa tulee muuttua. Jeesus sanoi, että: ”Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.” (Mark.13:31) Niin Jumalan sana, Jumalan suvereenius, Jeesuksen sovitustyö kuin Pyhän Hengen läsnäolo eivät muutu tai vähene maailmassa tapahtuvien muutosten vuoksi.

Paavali varoittaa Room. 12:2 meitä mukautumasta maailman hengen mukaan. Samalla hän kehoittaa meitä kuitenkin muuttumaan mielen uudistuksen kautta, tutkimalla mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, Hänen mielensä mukaista ja täydellistä. Tämän raamatun kohdan ymmärtäminen antaa meille työkaluja muuttuvassa maailmassa. Se avaa meille Jumalan läheisyyden ja Sanan kautta tulevaa ymmärrystä suhtautua ympäröivään maailmaan oikein. Se ei ohjaa meitä pois maailman keskeltä, vaan ohjaa nimenomaan ympäröivän toimintaympäristön tarkempaan havaitsemiseen ja oman toiminnan mukauttamiseen sen mukaan, kuin Pyhä Henki ohjaa meitä. Siihen ei kuulu meille kristityille oleellisten opillisten eikä periaatteellisten asioiden vesittäminen. Edelleen julistamme ihmisille synnin synniksi ja samalla tuomme esille Jeesuksen ristintyön kautta saatavaa armoa. On syytä kuitenkin pysähtyä miettimään miten 2021 Evankeliumia julistetaan, niin että kaikenlaista ”henkisyyttä” etsivät ystävämme ymmärtävät sen. Samalla on tärkeää pohtia, miten seurakunnan toimintarakenteita kehitetään, jotta se voisi keskustella paremmin ympäröivän yhteiskunnan ja uusien sukupolvien kanssa.

Lopuksi siteeraan Helsingin Saalem-seurakunnan pastori Mika Yrjölää.”En syytä nuorempaa sukupolvea etsimisestä. Katson peiliin, kun en ole osannut jakaa Jeesusta tavalla, jonka he ymmärtäisivät.” Meillä on paljon opittavaa Jeesukselta, jotta osaisimme niin seurakunnassa kuin sen ulkopuolella kohdata ja palvella ihmistä.