Uskossa uuteen vuoteen

Reijo Ruotsalainen | 6.1.2016 15.41

Vuosi 2015 on juuri siirtynyt historiaan. Kaikki, mitä siitä kirjoitetaan, on mennyttä aikaa, siihen emme enää voi vaikuttaa. Elämä on siltä osin eletty. Tehty on mitä on pitänyt tai sitten ei. Lopputulos on kirjattu saldoksi vuoden viimeisenä päivänä. Olemmeko tyytyväisiä vuoden saldoon? Tai onko meillä edes ollut tavoitteita ja jos on, niin millaisia. Tietenkin jokaisella ihmisellä on ollut omat tavoitteensa ja suunnitelmansa menneelle vuodelle, mutta ovatko ne toteutuneet. Uskon, että kukaan ei ole täydellisen tyytyväinen elettyyn. Monta asiaa olisi voitu tehdä toisin.

Meidän uskovien, jotka elämme Jumalan valtakunnassa, pitää muistaa, että emme elä itsellemme, vaan Herralle. Kun tämän tajuamme, ehkä kyse viime vuoden eletystä elämästä ei kuulukaan että olemmeko onnistuneet, vaan olemmeko olleet uskollisia. Onhan Jumala luvannut kuljettaa meitä voittosaatossa ja jopa edellä valmistetuissa teoissa. Onko Herramme Jeesus Kristus tyytyväinen meihin ja uskollisuuteemme. Olen varma, kun oman nuttuni alle katselen, että eipä taida olla. Monessa kohden jää kuulematta lohduttavat sanat Sinä uskollinen palvelijani.

Lohduttavaa on kuitenkin tietää, että se kuorma jonka Herra antaa ei ole raskas, vaan hyvin usein saa huomata, kuinka innostavaa on kantaa juuri itselle Taivaassa räätälöityä kuormaa. Se on kevyt! Ei Hän vaadi meiltä enempää kuin jaksamme kantaa. Totuus on kuitenkin myös se, että ilman vaivannäköä Jumalan valtakunta ei säily, saati laajene. Sen tähden, kun tuleva vuosi nyt aukenee eteemme, pyritään jokainen omalta osaltamme kantamaan sitä vähäistäkin kuormaa seurakunnassa. Ja niitä, joille on enemmän kuormaa annettu, muistetaan heitä vähintään rukouksin. Olen läheltä seurannut seurakunnan johtamista, ja täytyy sanoa, että pastoreilla ja vanhimmistolla riittää kohtuullisen paljon kyllä kuormaa kannettavaksi. Paljon on sellaista, mikä ei koskaan näy ulospäin. Siksi toistemme arvostelemisen sijasta tuodaan oma rakentava apumme tilanteisiin, jossa näemme puutteita. Se on oikea tapa.

Henkilökohtaisesti uskon seurakuntamme vahvistuvan tulevana vuonna, niin hengellisesti kuin tarpeidemme ja mahdollisuuksiemme puolesta. Se kuitenkin riippuu myös siitä, olemmeko siinä vähässä uskolliset ja etsimme ensin taivasten valtakuntaa ja sen parasta. Menkäämme siis rohkeasti Jumalan tarjoamiin edellä valmistettuihin tekoihin vuonna 2016.
Jumala meitä kaikkia siunatkoon!

Reijo Ruotsalainen
evankelista



Aiheet: Jumalanpalvelus